Project linked to the exhibition The Birth of Abstraction
IVAM. València
4 Oct 2017 – April 2018
Curated by José Miguel G. Cortés, Josep Salvador and Mª Jesús Folch
The line of investigation this proposal is built around focuses on the relationship between the material and the digital. It reflects on how technological advances determine our understanding of reality, especially on how communication processes, such as download, upload, formatting and editing of images, condition our perception. These factors, which tend to transform images by abstracting them, are the premise of this project.
Free Fall begins with a randomly chosen screenshot from a video recorded by a public CCTV camera. These cameras are intended to transmit real time images to different parts of the world, their language is characterized by a vertical point of view and low resolution. The chosen image has been enlarged several times, dematerialising the digital composition and creating a system of translated shapes. The installation is presented in the IVAM suspended from the highest point of the second floor in the foyer, falling eight meters. The formal evocation of the gravity, frozen in time within the materiality of the piece, makes reference to the article «In Free Fall: A Thought Experiment on Vertical Perspective» by Hito Steyerl, in which she points to the absence of future fundamentals lived through screens. Free Fall shows this concept by giving a materiality to the digital image in the form of a PVC film. This transparent material is linked to the technological industry. The work dialogues with the space through its proportions as well as through a slow movement within itself suggesting the reflexive contemplation necessary to reconfigure the actual image.
Transcending form and meaning of the objects through their representation in digital media, Free Fall proves the connection between technological optics and the visual perception of reality, symbolizing the dialogue between digital and analogical languages. From this dichotomy, mutations typically linked to the visual language appear, which condition the way we experience our environment. It is exactly at this point where the reflection of this piece lies, where digital representation and its intersection with the present are altered by a medium which fluxes into the limits of materiality.
Esta propuesta deriva de una línea de investigación centrada en el estudio de la relación entre la materia y el ámbito digital, en la reflexión acerca de cómo los avances tecnológicos van determinando continuamente nuestra concepción de la realidad. En este sentido, podemos considerar nuestra percepción de las imágenes como un ámbito cada vez más condicionado por procesos comunicativos de subida, descarga, edición y formateo. Estos factores, que tienden a convertir la imagen en abstracción, son el punto de partida de este proyecto. Free Fall comienza con una captura de pantalla seleccionada aleatoriamente de una cámara de seguridad pública. Estos vídeos transmiten a tiempo real desde distintas partes del mundo a través de un lenguaje caracterizado por un punto de vista vertical y una escasa resolución. El fotograma escogido es sometido a un nuevo cambio de escala, se amplía, lo que continúa desmaterializando la composición digital, provocando todo un sistema de formas traducidas.
La instalación se presenta suspendida desde el punto más alto de la segunda planta del hall del IVAM, consiguiendo una caída de 8 metros. La evocación formal de la gravedad congelada en el tiempo por la materialidad de la pieza, hace referencia al artículo. «En Caída Libre. Un experimento mental sobre la perspectiva vertical» de Hito Steyerl, donde se apunta hacia una ausencia de fundamentos del futuro vivida a través de las pantallas. Free Fall visibiliza este concepto mediante la materialización de la imagen sobre un film de PVC. Este material transparente remite a la tecnología industrial de los grandes almacenes. La obra dialoga con el espacio a través de sus proporciones y un lento movimiento sobre sí misma que sugiere una contemplación reflexiva, necesaria para reconfigurar la imagen actual. Trascendiendo la forma y el significado de los objetos a través de su representación en los medios digitales, Free Fall evidencia el encuentro entre la óptica de la tecnología y la visión perceptiva de la realidad, simboliza el diálogo del lenguaje digital y el matérico. De esta dicotomía surgen las mutaciones propias del lenguaje visual que condicionan nuestra manera de experimentar el mundo. Justo en este punto se ubica la reflexión de esta obra, donde la representación digital y su vínculo con el presente son alterados por un medio que fluye en los límites de la materialidad.