Taking as her starting point the idea that the digital world is no longer exclusively behind the screen, the artist relates daily life perception connected to memory and recognition to digital language. In the In Tension works and the installation Liminal XX which originates in that series the point of reference is colour: the colours we perceive in our environment are mimetised with the digital chromatic range, as Femenía interprets such natural phenomenon through a direct digital impression on the surface. The metallic plates reveal the printing process, and show the separation of colours characteristic of the digital plotting. The surfaces, treated as photographs, become tridimensional pieces when they are modified by the visitors body the works have an implicit performative nature. Such reference to the body is perceived in the manipulation of the material, and also in the use of rubber, which alludes to a second skin with which she creates tension and new perceptions.

––

Tomando como punto de partida la consideración de que el mundo digital ya no está únicamente tras una pantalla, la artista relaciona la percepción de nuestra experiencia cotidiana conectada con la memoria y el reconocimiento con el lenguaje digital. En las piezas de la serie In Tension y en la instalación Liminal XX que parte de dicha serie la referencia es el color: los colores que percibimos en nuestro hábitat se mimetizan con el cromatismo digital, interpretando el fenómeno natural mediante la impresión digital directa sobre la superficie. En las placas metálicas se evidencian los procesos de impresión, y es posible apreciar la separación de colores propia de la trama digital. Se trata de superficies que, tratadas como fotografías, se convierten en piezas tridimensionales al modificarlas con el cuerpo: una performatividad,implícita en este trabajo. Esta referencia al cuerpo se advierte en la manipulación del material,pero también en el uso del caucho como alusión a una segunda piel con la que crear tensión y nuevas percepciones.

 

Photo: Mariela Apollonio